Parcours académique / academic background

- Depuis 2017 : maîtresse de conférences à l'Université de Lille
- 2017 : qualification MCF section 07 (sciences du langage)
- 2016 : qualification MCF section 16 (psychologie et ergonomie)
- 2010-2015 : doctorat en psychologie et sciences de l’éducation. Thèse en cotutelle entre Lille 3 (S. Casalis, SCALab, France) et l’UCL (M.-A. Schelstraete, IPSY, Louvain-la-Neuve, Belgique): Facteurs prédictifs et caractéristiques des capacités de lecture d’enfants présentant des troubles du langage oral. Mention très honorable avec les félicitations du jury.
- 2009 : licence de logopédie, à la faculté de psychologie et des sciences de l'éducation, UCL (équivalence de Master 2). Mention : la plus grande distinction
- 1997 : certificat de capacité d’orthophoniste, Lille

- Since 2017: lecturer at the University of Lille
- 2017 : qualification MCF section 07 (language sciences)
- 2016 : qualification MCF section 16 (psychology and ergonomics)
- 2010-2015 : PhD in psychology and educational sciences. Thesis in cotutelle between Lille 3 (S. Casalis, SCALab, France) and UCL (M.-A. Schelstraete, IPSY, Louvain-la-Neuve, Belgium): Predictive factors and characteristics of reading abilities of children with oral language disorders. Honorable mention with congratulations of the jury.
- 2009: Bachelor's degree in speech and language therapy, Faculty of Psychology and Educational Sciences, UCL (Master 2 equivalence). Mention : the highest distinction
- 1997 : certificate of competence in speech and language therapy, Lille

Pratique clinique en orthophonie / Clinical practice in speech-language pathology

- Durée approximative : 14 ans.
- Lieux : hôpitaux, centres de diagnostic et de rééducation, cabinet libéral.
- Population : surtout auprès d'enfants présentant un trouble développemental du langage, un retard de parole et/ou langage, un trouble articulatoire, une dyslexie, une surdité ou une déficience intellectuelle.

- Approximate duration: 14 years.
- Locations: hospitals, diagnostic and treatment centers, private practice.
- Population: mainly children with developmental language disorders, speech and/or language delays, articulatory disorders, dyslexia, deafness or intellectual disabilities.

Formation continue en orthophonie / Continuing Education in Speech-Language Pathology

J’ai bénéficié de formations continues dans les domaines suivants : évaluation orthophonique des enfants vivant en contexte allophonique (avec E. Mermoud), Picture Exchange Communication System (PECS), Dynamique Naturelle de la Parole (DNP), Makaton, dyspraxie verbale (l'une avec Mme Charron, l'autre avec Mmes Le Diffon et Fabrègues), gestion mentale, CAA (l'une avec Mme Vanin, l'autre avec Mme Lesecq), PROMPT niveau 1 (avec Mme Vanin), DTTC (Dynamic Temporal and Tactile Cueing ou Indiçage Dynamique Temporel et Tactile), intervention orthophonique en cas de troubles phonologiques (Mmes Schelstraete, Collette et Nossent), accompagnement parental en orthophonie, Langue des Signes Française (jusqu'au niveau 6), Langage Parlé Complété (LPC), FCSC (Français Complet Signé Codé), Groupe d'Étude sur la psychopathologie des Activités Logico-Mathématiques (GEPALM), langage écrit (l'intervention orthophonique, A. Deleuze; État des pratiques orthophoniques et de la recherche avec l'UNADREO, 2022), EBP au service du patient (FUNMOOC).

I have benefited from continuing professional development in the following areas: language assessment of children living in an allophonic context (with E. Mermoud), Picture Exchange Communication System (PECS), Dynamique Naturelle de la Parole [Natural Speech Dynamics] (DNP), Makaton, children apraxia of speech (one with Ms Charron, the other with Ms Le Diffon and Fabrègues), mental management, AAC (one with Ms Vanin, the other with Ms Lesecq), PROMPT level 1 (with Mme Vanin), DTTC (Dynamic Temporal and Tactile Cueing),speech therapy for phonological disorders (Ms Schelstraete, Collette and Nossent), parental support in speech and language therapy, French Sign Language (FSL, up to level 6), Cued speech, full French signed and coded, Study Group on the Psychopathology of Logic-Mathematical Activities (GEPALM), Written language (language therapy intervention, with A. Deleuze; State of language therapy practice and research with l'UNADREO, 2022), EBP at the service of the patient (FUNMOOC).