Publications
Publications
Lesuisse, M. & M. Lemmens, 2018. Constructions and halfly-missed grammaticalization: A diachronic study of English posture verbs. In: E. Coussé, P. Andersson, J. Olofsson (eds.) Grammaticalization meets Construction Grammar. John Benjamins.
Cappelle, Bert, Ilse Depraetere & Mégane Lesuisse. 2019. The necessity modals have to, must, need to and should: using n-grams to help identify common and distinct semantic and pragmatic aspects.Pragmatics and Constructions; C&F 11:2.
Lemmens, Maarten & Mégane Lesuisse. En préparation. Men are brilliant, women are not.
Lesuisse, Mégane. En préparation. All eyes on Linguistic Relativity for Motion Events: Where do we stand?
Communications
• Colloques internationaux
Lesuisse, Mégane & Maarten Lemmens. 2020. Keeping track of manner focus in static locative event descriptions by Dutch speakers. IACS4, Aix-La-Chappelle, Allemagne. 1-4 juillet 2020 (reportée).
Lemmens, Maarten; Mégane Lesuisse; and Océane Foubert. 2019. Gender stereotypes, neologisms, and concept-formation. Paper at the Fifteenth International Cognitive Linguistics Conference (ICLC-15), Kwansei University, Nishinomya, Japan, 6-11 August.
Lesuisse, Mégane. 2019. Tracking the cognitive impact of cross-linguistic differences: the case of static locative events in French, English and Dutch. AFLiCo 8. 4-6 juin 2019, Université de Haute Alsace, Mulhouse.
Lemmens, Maarten & Mégane Lesuisse. 2017. Men are born brilliant, women are studious: a corpus-based study of gender stereotypes. Présentation donnée par Maarten Lemmens. AFLiCo7, Discours, Cognition et constructions: Implications et Applications. Université de Liège (Belgique) 31 Mai- 3 Juin 2017.
Lesuisse, Mégane & Maarten Lemmens. 2015. Constructions and halfly missed- grammaticalization: a diachronic study of English posture verbs. Grammaticalisation meets Construction Grammar. Université de Göteborg (Suède), 8-9 Octobre 2015.
• Journées d'étude
Lesuisse, Mégane. 2020. Présentation lors des DoctiLing 7 avec Sayf Eddine Mohamed, le 11 septembre 2020.
Lesuisse, Mégane & Maarten Lemmens. 2020. Stéréotypes et préjugés genrés dans la langue quotidienne. Journée d’étude Stéréotypes et Clichés. Eleonore Le Jalle et Sarah Troche. 7 mai 2020 (reportée.)
Lesuisse, Mégane. 2018. Représentations Cognitives du Langage Spatial: regards croisés entre L1 et L2. Journée de la diversité dans la recherche. Novembre 2018. Maison de la recherche, Université de Lille.
• Séminaires de recherche
Lesuisse, Mégane. 2020. L’influence de notre/nos langue(s) sur notre/nos pensée(s), mythe ou réalité? Apprentissage fondamental: l’Enfant et la Langue maternelleun séminaire de formation doctorale RECIFES (2019-2020, reportée)
Lesuisse, Mégane 2020. Linguistic relativity for Static Motion Events: How to explore spatial thinking? 8 mars 2020. Séminaire Master 2. Université de Lille.
Depraetere, Ilse, Bert, Cappelle, Cyril, Grandin, Mégane, Lesuisse, Benoît Leclercq. 2019. Présentation du projet Re-thinking English Modal constructions (REM): Défis d’annotation de données de corpus et d’analyse multifactorielle. Séminaire « tendances en linguistiques » du Laboratoire Savoirs, Textes, Langage. Vendredi 11 octobre 2019.
Lesuisse, Mégane. 2019. Linguistic Relativity & Spatial Thinking. Séminaire Master 2. Université de Lille. 1er avril 2019.
Lemmens, Maarten & Mégane Lesuisse. 2018. Genre: le parti pris des mots. Présentation avec Maarten Lemmens. Penser le genre - Séminaire de recherche (organisé par M.Reid et G.Leduc), Université de Lille, 28 Septembre 2018 (initialement prévue le 13 Avril 2018).
Lemmens, Maarten & Mégane Lesuisse. 2017. La langue: construction ou réflet du genre? Questions théoriques et études de cas. Présentation donnée par Maarten Lemmens. Penser le genre - Séminaire de recherche (organisé par M.Reid et G.Leduc). Université de Lille, 5 Mai 2017.
• Interventions de vulgarisation scientifique
Lesuisse Mégane. 2019. Session de débriefing: expériences psycholinguistiques, projet ReCoLanS. 20 novembre 2019, Université de Lille. (A destination des participants français aux expériences)