Articles dans des revues avec indexation (ISI, Pubmed, Scopus, Scimago) ou reconnues par l’HCERES 70 ou 74ème section.

1.     Derigny T, Schnitzler C, Gandrieau J & Potdevin F. (2022). Resilience of adolescents in physical activity during the covid-19 pandemic: a preliminary case study in France. Physical Activity Review, 10(1), 86-97. doi: 10.16926/par.2022.10.10 (SJR Q2, IF = 1,25).

 

2.     Gandrieau J, Derigny T, Schnitzler C & Potdevin F. (2022). La quatrième dimension. Les cahiers pédagogiques 574, p 51-52.

 

3.     Gandrieau J, Schnitzler C, Derigny T, Lléna C, Mouton A & Potdevin F. (2021). How Knowledge About Physical Activity Is Impacted By School Institution, Grade Level, and Gender Throughout High School Years in France? Journal of Teaching in Physical Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1123/jtpe.2021-0092. (SJR Q1, IF= 4,2)

 

4.     Llena C, Isidore P, Joing I, Potdevin F, Dieu O, Porrovecchio A. (2021). Système de valeurs des enseignants d’EPS et bien- être affectif des élèves. eJRIEPS, Hors séries numéro 4, 159-182.

 

5.     Dieu O, Belhouchat M, Llena C, Pezé T, Porrovecchio A, Potdevin F

, Hurdiel R. (2021) Impact du dispositif Universanté sur les représentations du sport d’étudiants en STAPS. Education, santé, société, 7(2), 175-198. doi : doi.org/10.17184/eac.9782813003836

 

6.     Masson P, Porrovecchio A, Joing I, Potdevin F. (2020). Inclusive education in college. A case study in Normandy. CADMO (1), 65-77 (SJR Q4, IF= 0,43). doi: 10.3280/CAD2020-001005 exomacro

 

7.     Potdevin F, Llena C, Gandrieau J, Dieu O, Derigny T, Porrovecchio A, Schnitzler C. (2020). Prof d’EPS 2.0 ou comment les enseignants d’EPS ont reconfiguré leur mission de promoteur d’activité physique et de santé pendant le confinement. Recherches & éducations HS, http://journals.openedition.org/rechercheseducations/10317.

 

8.     Dieu O, Schnitzler C, Llena C, Potdevin F. (2020). “Complementing subjective with objective data in analysing expertise: a machine-learning approach applied to badminton”. J Sports Sci 38(17), 1943-1952. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1764812

 

9.     Verheye JC, Arboix-Calas F, Jablonski-Sideris G, Descarpentries J , Bergugnat L, Jacques MH, Guiet-Silvain J, Roy S, Darlington E, Masson J, Hagege H, Potdevin F, Agraz A, Rothier-Bautzer E, Authier D, Foucaud J et Balcou-Debussche M. (2020). En quoi la pandémie interroge-telle les liens entre éducation, santé et sociétés ? ». Recherches & éducations, HS, http://journals.openedition.org/rechercheseducations/9803.

 

10.  Dieu O, Llena C., Joing I, Porrovecchio A, Potdevin F. (2020). Fun to engage or engage to have fun? Study of different teaching formats in Physical Education. Journal of Physical Education and Sport, 3(20), 1326-1335, https://doi.org/10.7752/jpes.2020.03184 (SJR Q3 - IF = 0.32).

 

11.  Vors O, Girard A, Gal Petitfaux N, Lenzen B, Mascret N, Mouchet A, Turcotte S, Potdevin F. (2020). A review of the penetration of Francophone research on intervention in physical education and sport in Anglophone journals since 2010. Physical Education and Sport Pedagogy, 25 (4), 331-345. (SJR Q1- IF = 2). Publié en ligne le 10/02/2020. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1729348

 

12.  Joing I, Vors O, Potdevin F. (2019).

The subjective well-being of students in different parts of the school premises in French middle schools. Child Indicators Research, 13(4), 1469-1487. (SJR Q2 – IF = 1,656). Publié en ligne le 27/12/2019. doi.org/10.1007/s12187-019-09714-7

 

13.  Komar J, Potdevin F, Chollet D, Seifert L. (2018). Between exploitation and exploration of motor behaviours: unpacking the constraints-led approach to foster nonlinear learning in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(2), 133-145. (SJR Q1- IF = 2,928).

 

14.  Joing I, Vors O, Lléna C, Potdevin F. (2018). Se sentir bien dans chacun des lieux de l’espace scolaire au collège, le rôle de l’autonomie, de l’appartenance sociale, de la perception du lieu et du sentiment de sécurité. Spirale, supplément électronique 61 (19-40). (SJR Q4).

 

15.  Potdevin F, Vors O, Huchez A, Lamour M, Davids K, Schnitzler C (2018). How can video feedback be used in physical education to support novice learning in gymnastics? Effects on motor learning, self-assessment and motivation ? Physical Education and Sport Pedagogy, 23(6), 559-574. (SJR Q1- IF = 2,928).

 

16.  Potdevin F, Jomin Moronval S, Pelayo P, Dekerle J. (2018). What is the best swim stroke to master for beginners in water safety test ? European Physical Education Review, 25(1), 174-186 (SJR Q1- IF = 2,422).

 

17.  Potdevin F, Porrovecchio A, Dieu O, Racodon M, Schnitzler C. (2017). Éduquer à la santé par l’activité physique : quelles connaissances et quelsmodèles de santé en EPS ? Revue Éducation, Santé, Sociétés, Vol. 3 (2), p 137-152. (HCERES, 70ème section).

 

18.  Dieu O, Schnitzler C, Drumez E, Harmel E, Potdevin F. (2017). Analyse de la dynamique temporelle d’un set en badminton en fonction du niveau de pratique: réflexions sur les stratégies couramment utilisées en EPS. Revue eJRIEPS 42, p 49-74. (Revue HCERES 70ème section).

 

19.  Potdevin F, Labrousse A-S, Masson P, Vors O, Joing I. (2015). Stratégie d'emploi du temps et qualité de vie des lycéens. La place et le type d'activités physiques comme facteurs déterminants de santé. Revue Éducation, Santé, Sociétés, Vol. 2, No.1 (numéro spécial :  Pelayo P. et Berger D. (dir) Activité physique, santé et Éducation Physique et Sportive), Éditions des archives contemporaines/ UNIRéS, Paris, ISSN : 2425-617X , p. 33-44 (revue HCERES, 70ème section).

 

20.  Potdevin F, Vanlerberghe G, Zuinquin G, Pezé T, Theunynck D. (2015). Evaluation of Global Health in Master Swimmers Involved in French National Championships. Sports Medicine Open (2015) 1:12

 

21.  Vors O, Gal-Petitfaux N, Potdevin F. (2015). The form of viable classroom interaction in Compensatory Policy: A process of masquerade and ostentation. A case study in French physical education. European Physical Education Review, 1 :23. (SJR Q1- IF = 2,422)

 

22.  Potdevin F, Normani C, Pelayo P. (2013). Examining self training procedures in leisure swimming. Journal of Sports Science and Medicine (12), 716-723. (SJR Q1-IF = 1,99)

 

23.  Potdevin F, Bernaert F, Huchez A, Vors 0. (2013). Le feedback vidéo en EPS: une double stratégie de progrès et de motivations. Le cas de l’Appui Tendu Renversé en classe de 6ème. eJRIEPS 30, 51-80. (revue AERES 70ème section).

 

24.  Fouilhoux B, Potdevin F. (2011). Les dispositifs d'immersion en danse : un nouvel outil créatif et pédagogique. Revue Figures de l'art, N spécial Les nouveaux dispositifs d'immersion, dir. B. Andrieu, Presses Universitaires de Pau, (revue AERES, 18e)

 

25.  Potdevin F, Alberty M, Chevutschi A, Pelayo P, Sidney M. (2011). Effects of a 6-week plyometric training program on performances in pubescent swimmers. Journal of Strength and Conditioning Research 25(1) 80-6 (SJR Q1- IF=2,325)

 

26.  Alberty M, Potdevin F, Dekerle J, Pelayo P, Sidney M. (2011). Effect of stroke rate reduction on swimming technique during paced exercise. Journal of Strenght and Conditioning Research 25(2):392-7 (SJR Q1- IF=2,325).

 

27.  Descatoire A, Femery V, Potdevin F, Moretto P. (2009). Step-to-step reproducibility and asymmetry to study gait auto-optimization in healthy and cerebral palsied subjects. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine 52 (2009) 319–329. (Revue AERES 74e, rangA2, IF= 2,1).

 

28.  Potdevin F, Gillet C, Barbier F, Coello Y, Moretto P. (2008). Propulsion and brake concepts in the study of asymmetry in able-bodied gait. Perceptual and motor Skills. 107, 849_861. (SJR Q4 - IF = 0,706)

 

29.  Alberty M, Potdevin F, Dekerle J, Pelayo P, Gorce P, Sidney M. (2008). Changes in swimming techniques during time to exhaustion at freely chosen and controlled stroke rate. Journal of Sport Science 26 (11), 1191-1200. (SJR Q1 – IF= 2,733)

 

30.  Fémery V, Potdevin F, Hespel JM, Thévenon A, Moretto. (2008). Elaboration et validation d’un nouveau dispositif de surveillance des pressions plantaires : application à la décharge du pied. Annales de réadaptation et de médecine physique, 51 (4). (Revue AERES 74e, classée B)

 

31.  Pelayo P, Alberty M, Sidney M, Potdevin F, Dekerle J. (2007). Aerobic potential,  stroking parameters and coordination in swimming front crawl performance. International Journal of Sports Physiology and Performance, 2 (4), 347-359. (SJR Q1)

 

32.  Potdevin F, Femery V, Decatoire A, Bosquet L, Coello Y, Moretto P. (2007). Using Effect size to quantify plantar pressure asymmetry of gait of nondisabled adults and patients with hemiparesis. Journal of Rehabilitation Research and Development, 44 (3), 347-354. (SJR Q1 en 2007, IF = 2,235 en 2007)

 

33.  Potdevin F, Bril B, Sidney M, Pelayo P. (2006). Stroke frequency and arm coordination in front crawl swimming. International Journal of Sport Medicine, 27, 193-198. (SJR Q1- IF = 2,453).

<style>@font-face {font-family:"MS Gothic"; panose-1:2 11 6 9 7 2 5 8 2 4; mso-font-alt:"MS ゴシック"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:modern; mso-font-pitch:fixed; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;}@font-face {font-family:"\@MS Gothic"; panose-1:2 11 6 9 7 2 5 8 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:modern; mso-font-pitch:fixed; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-unhide:no; mso-style-parent:""; color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:#954F72; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}ol {margin-bottom:0cm;}ul {margin-bottom:0cm;}</style>