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Axes de recherche

Research axes (english)

My research programme is structured by a general objective : the didactic study of educational change.

Different terms are often used to designate educational change: renewal, transformation, evolution, recomposition, reconfiguration, transition, etc. This probably reflects the hesitancy of the term "educational change". This probably reflects the difficulty of grasping its meaning: what is educational change? What makes it possible, in a given context or in relation to a given educational or training phenomenon, to speak of change ? How is this change questioned and conceptualised in educational research and in the various didactics?

The question of the links between changes in the aims, contents and practices of education and training, on the one hand, and their consideration in research in didactics, and more generally in educational sciences, on the other hand, is at the heart of this programme, which is divided into four axes :

  • Axis 1 : Study of the construction and recomposition of technological teaching content, with a focus on content (technological education in schools; training of engineers)
  • Axis 2 : Characterisation of the contents and practices involved in education and training systems (so-called innovative or pedagogical)
  • Axis 3 : study of the processes of disciplinarisation / de-disciplinarisation of teaching and training contents
  • Axis 4 : development and study of methodological research frameworks and evaluation tools for education and training systems

 

Axes de recherche (français)

Se situant en sciences de l’éducation et en didactique des enseignements technologiques, mon programme de recherche est structuré par un objectif général, celui de l'étude didactique du changement éducatif.

Différents termes sont souvent utilisés pour désigner le changement éducatif : renouveau, transformation, évolution, recomposition, reconfiguration, transition, etc. Cela traduit vraisemblablement la difficulté à en saisir le sens : qu’est-ce que le changement éducatif ? Qu’est-ce qui permet, dans un contexte ou vis-à-vis d’un phénomène d’éducation ou de formation donné, de parler de changement ? Comment ce changement est-il alors questionné et conceptualisé dans la recherche en éducation et les différentes didactiques ?

La question des liens entre changements des visées, des contenus et des pratiques d’éducation et de formation, d’une part, et leur prise en compte dans les recherches en didactiques, et plus généralement en sciences de l’éducation, d’autre part, est au cœur de ce programme qui se décline en quatre axes :

  • Axe1 : étude des constructions et des recompositions des contenus d'enseignement technologiques privilégiant l'entrée par les contenus (éduction technologique scolaire ; formation d'ingénieurs)
  • Axe2 : caractérisation des contenus et des pratiques impliquées par les dispositifs d'éducation et de formation (dits innovants ou pédagogiques)
  • Axe3 : étude des processus de disciplinarisation / dé-désciplinarisation des contenus d'enseignement et de formation
  • Axe4 : élaboration et étude de cadres méthodologiques de recherche et d'outils d'évaluation des dispositifs d'éducation et de formation.