Sergio-Ivan Ramirez Luelmo

doctorant - Sciences de l'Éducation, Informatique, Flow
    sergio.ramirez-luelmo@univ-lille.fr
Département SEFA Bâtiment B5, Bureau 205, Villeneuve d'Ascq (59655)
Lun-Ven: 9h-18 sauf Mer: 9h-12h *COVID:sergio.ramirez-luelmo@univ-lille.fr
sergio_ramirez_luelmo.jpg

Sergio-Ivan Ramirez Luelmo

doctorant - Sciences de l'Éducation, Informatique, Flow

Publications

Communication dans un congrès

  • Sergio Ramirez, Nour El Mawas, Jean Heutte. Machine Learning for Knowledge Tracing in Learner Models. 8e Colloque international en éducation, Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE), Apr 2021, Montéal, Canada. ⟨halshs-03092037⟩
  • Nour El Mawas, Sergio Ramírez, Jean Heutte. Optimal experience modelling: detection via Learning Analytics in a Lifelong Learning context. 10th European Conference on Positive Psychology (ECPP 2020), Jun 2020, Reykjavik, Iceland. ⟨hal-02499272⟩
  • Jean Heutte, Sergio Ramírez, Nour El Mawas, Olivier Las Vergnas. Lexicometrical analysis method to support Scoping Review on social dimensions of flow. 10th European Conference on Positive Psychology (ECPP 2020), Jun 2020, Reykjavik, Iceland. ⟨hal-02499145⟩
  • Sergio Ramirez, Nour El Mawas, Jean Heutte. A literature review on Learner Models for MOOC to support Lifelong Learning. 12th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2020), May 2020, Pragues, Czech Republic. ⟨hal-02515492⟩
  • Sergio Ramírez, Nour El Mawas, Jean Heutte. Learner Models in MOOCs in a Lifelong Learning perspective. 7e Colloque international en éducation, CRIFPE, Apr 2020, Montréal, Canada. ⟨hal-02418566⟩
  • Jean Heutte, Sergio Ramírez, Sarah Growas, Nour El Mawas, Olivier Las Vergnas. Institutionalization of Academic Research on the Social Dimensions of Flow. 8th European Flow-Researchers’ Network Meeting, Aarhus University, Department of Education (DPU), Nov 2019, Aarhus, Denmark. ⟨hal-02418561⟩
  • Émilie Besneville, Caroline Brillant, Maram Caesar, Jean-François Cerisier, Bruno Devauchelle, et al.. Le numérique éducatif à l'école élémentaire en tension entre politiques nationales, politiques locales et logiques d'appropriation par les enseignants. Ecoles, territoires et numérique : quelles collaborations ? quels apprentissages ?, Oct 2019, Clermont-Ferrand, France. ⟨hal-02314186⟩
  • Melina Solari Landa, Laëtitia Pierrot, Sergio Ramírez. Des espaces-temps à l’épreuve du numérique. Numérique et lien social : appréhensions de la subjectivité et de l'altérité, Oct 2019, Angers, France. ⟨hal-02354214⟩
  • Maher Slouma, Sergio Ramírez, Kadri Kaldmäe. Analyse des parcours des apprenants du MOOC « La classe inversée à l’ère du numérique ».. Colloque International Éducation 4.1 !, Jan 2019, Poitiers, France. ⟨hal-02568645⟩
  • Luis Galindo, Aurélien Nguyen, Laëtitia Pierrot, Sergio Ramírez, Maher Slouma. Observer les traces d’interaction pour comprendre les usages numériques. Atelier « Méthodologies et outils pour le recueil, l’analyse et la visualisation de traces numériques d’interaction » des ORPHEE Rendez-Vous, Jan 2017, Font-Romeu, France. ⟨hal-01775098⟩

Chapitre d'ouvrage

  • Sergio Ramirez, Nour El Mawas, Jean Heutte. Towards Open Learner Models including the Flow state. In T. Kuflik & I. Torre (dir.). UMAP '20 Adjunct: Adjunct Publication of the 28th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization, Association for Computing Machinery, New York, NY United States, pp.305-310, 2020, 978-1-4503-7950-2. ⟨10.1145/3386392.3399295⟩. ⟨hal-02561368⟩

Rapport

  • Jean-François Cerisier, Sylvie Fortin, Benjamin Néa, Aurélien Nguyen, Sergio Ramírez, et al.. Le numérique à l’école élémentaire en France : ses usages et son financement par les collectivités territoriales. [Rapport de recherche] Cour des comptes. 2019. ⟨hal-02877278⟩