Après avoir poursuivi des études de neuropsychologie au sein de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education de UCLouvain, Belgique, j’y ai poursuivi une thèse de doctorat (intitulée « Number estimation in typical and atypical development: what is the core deficit?”). En parallèle, j’ai eu l’occasion d’exercer plusieurs années en tant que neuropsychologue et réaliser des post-docs à l’Université du Luxembourg et à l’UCLouvain, où j’ai pu, respectivement, travailler sur les facteurs impactant l’acquisition des mathématiques, me familiariser à une méthode de stimulation visuelle reposant sur la présentation rapide et périodique de stimuli visuels pendant l’enregistrement EEG et enfin, me familiariser aux troubles spécifiques du langage oral.

 

Depuis 2015, je suis maitre de conférences à l'Université de Lille (Département d'Orthophonie, Faculté de Médecine Henri Warembourg et Laboratoire Sciences Cognitives et Sciences Affectives, ScaLab,CNRS,UMR 9193).

 

J’enseigne la psychologie cognitive et la neuropsychologie, le développement et les troubles de la cognition mathématique, le diagnostic et les interventions des troubles mathématiques, je suis par ailleurs responsable universitaire de la 3ème année.

 

Mes thématiques de recherche concernent le développement normal de la cognition mathématique et l’acquisition du nombre dans ses différents formats. Je m’intéresse également à l’impact de l’environnement socio-scolaire et des facteurs cognitifs sur ces acquisitions. 

After pursuing neuropsychology studies at the Faculty of Psychology and Education Sciences of UCLouvain, Belgium, I pursued a doctoral thesis (entitled "Number of people in the field of development and atypical development: what is the core? deficit?"). In parallel, I had the opportunity to practice several years as a neuropsychologist and I realized post-docs at the University of Luxembourg and at UCLouvain, where I was able, respectively, to work on the factors impacting the acquisition of mathematics, familiarizing myself with a method of visual stimulation based on the rapid and periodic presentation of visual stimuli during EEG recording and finally, with language disorders.

 

Since 2015, I am assistant professor at the University of Lille (Département d'Orthophonie, Faculté de Médecine Henri Warembourg et Laboratoire Sciences Cognitives et Sciences Affectives, ScaLab,CNRS,UMR 9193).

 

I teach cognitive psychology and neuropsychology, normal acquisition and developmental disorders of math, diagnosis and interventions in math learning disorders, I am also in charge of the “3rd year”.

 

My research themes concern the normal development of mathematical cognition and the acquisition of numbers in its various formats. I am also interested in the impact of the socio-educational environment and cognitive factors on these acquisitions.

Dernières actualités

Assessing Mathematical School Readiness (test de dépistage - CP)

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01173

Early math skills matter for later formal mathematical performances, academic and professional success. Accordingly, it is important to accurately assess mathematical school readiness at the beginning of elementary school. This would help identifying children who are at risk of encountering difficulties in math and then stimulate their acquisition of mathematical skills as soon as possible. In the present study, we present a new test that allows professionals working with children (e.g., teachers, school psychologists, speech therapists, and school doctors) to assess children’s mathematical school readiness when they enter formal schooling in a simple, rapid and efficient manner.