Alain BOUSCAYROL received Ph.D. degree in Electrical Engineering from Institut National Polytechnique de Toulouse, France, in 1995. From 1996 to 2005, he was Associate Professor at University of Lille, France, where he has been a Professor since 2005.

From 1998 to 2004, he managed the Multi-machine Multi-converter Systems project of GdR-ME2MS, a national research program of CNRS (French National Centre of Scientific Research). Since 2004, he has managed the national network on Energy Management of Hybrid Electric Vehicles (MEGEVH, http://l2ep.univ-lille1.fr/megevh/ ) France. Since 2015, he has been coordinator of the CUMIM (Campus of University with Mobility based on Innovation and Neutral carbon) interdisciplinary programme of University of Lille. Since 2018, he has been co-director of the international research lab e-CAMPUS on sustainable mobility (France / Canada). He is coordinator of PANDA a European H2020 project on simulation and testing of electrified vehicles https://project-panda.eu/).

His research interests at the L2EP (Laboratory of Electrical Engineering, http://l2ep.univ-lille1.fr/ ) include graphical descriptions (Energetic Macroscopic Representation, http://www.emrwebsite.org/, etc.) for control of electric drives, wind energy conversion systems, railway traction systems, hybrid electric vehicles and hardware-in-the-loop simulation. His collaborative works with industry on electrified vehicles include PSA Peugeot Citroen, Nexter Systems, Siemens Mobility, Siemens Software, SNCF and Valeo. He was General Chair of IEEE VPPC 2010 (Vehicle Power Propulsion Conference), Sept. 2010, Lille, France, From 2014 to 2019, he was nominated Chair of the Vehicle Power Propulsion technical committee by IEEE Vehicular Technology Society. From 2014 to 2018 he was appointed Associate Editor of IEEE transactions on Vehicular Technology. Since 2016, has been elected Distinguished Lecturer by IEEE VTS. Since 2019, he has been appointed general chair of the steering committee of IEEE VPPC.

Alain BOUSCAYROL a obtenu un doctorat en Génie Electrique à l’INP Toulouse en 1995. Maître de Conférences en 1996 à l’Université de Lille, il y est Professeur des Universités depuis 2005. De 1998 à 2004, il a coordonné le projet « Systèmes Multimachines Multiconvertisseurs » des GdR SDSE, puis ME2MS, du CNRS. De 2005 à 2019, il a coordonné le réseau scientifique national MEGEVH sur la gestion d’énergie des véhicules hybrides et électriques (http://www.megevh.org/), composé de 10 laboratoires de recherche et 8 industriels. Depuis 2016 il coordone le programme interdisciplinaire CUMIN (Campus Universitaire à Mobilité Innovante et Neutre en carbone de l’Université de Lille. Depuis 2018 il est le co-directeur français du laboratoire international associé franco-canadien eCAMPUS. Depuis 2018 il coordonne le projet H2020 PANDA (11 partenaires de 6 pays) sur la simulation de véhicules électrifiés.

Ses activités de recherche au sein de l’équipe Commande du L2EP (Laboratoire d’Electrotechnique et d’Electronique de Puissance de Lille, http://l2ep.univ-lille1.fr/) concerne les formalismes de description et de commande des systèmes énergétiques notamment la REM (Représentation Energétique Macroscopique, http://www.emrwebsite.org/), avec diverses applications : entraînements électriques, systèmes éoliens, véhicules électriques et hybrides, traction ferroviaire, émulateurs temps réel… Parmi ses collaborations industrielles ont peut citer les travaux avec Siemens Transportation Systems, PSA Peugeot Citroën, Nexter Systems, Valeo et SNCF.

Il est l’auteur de 10 chapitres d’ouvrages, de 66 publications dans des revues scientifiques et de 230 communications à des conférences internationales. Il a été Président de la conférence internationale IEEE VPPC 2010 (Vehicle Power Propulsion Conference), Lille septembre 2010 (http://www.vppc2010.org/ ). Il est vice-président de la conférence internationale EPE’13 ECCE Europe (European Power Electronics), Lille, septembre 2013 (http://www.epe2013.com/). De 2014 à 2019, il a été Président du comité scientifique VPP (Vehicle Power propulsion) par IEEE Vehicular Technology Society (http://www.vtsociety.org/). De 2014 à 2018, il a été Editeur Associé de la revue internationale IEEE transactions on Vehicular Technology. Depuis 2016, il est éditeur associé de la revue internationale IET Electrical Systems for Transportation. Depuis 2016, il a été promu “Distinguished Lecturer” par IEEE VTS pour donner des conférences à l’international. Depuis 2019, il est Président du comité de pilotage de la conférence internationale IEEE VPPC.