Alain BOUSCAYROL received his Ph.D. degree in Electrical Engineering from Institut National Polytechnique de Toulouse, France, in 1995. From 1996 to 2005, he was Associate Professor at University Lille1, Sciences and Technologies, France, where he has been a Professor since 2005.

From 1998 to 2004, he managed the Multi-machine Multi-converter Systems project of GdR-ME2MS, a national research program of CNRS (French National Centre of Scientific Research). Since 2004, he has managed the national network on Energy Management of Hybrid Electric Vehicles (MEGEVH, http://l2ep.univ-lille1.fr/megevh/ ) France. Since 2014. In 2014, he has been nominated Chair of the Vehicle Power Propulsion technical committee by IEEE Vehicular Technology Society (http://www.vtsociety.org/ ). Since 2014, he has been appointed Associate Editor of IEEE transactions on Vehicular Technology..

His research interests at the L2EP (Laboratory of Electrical Engineering of Lille, http://l2ep.univ-lille1.fr/ ) include graphical descriptions (Energetic Macroscopic Representation...) for control of electric drives, wind energy conversion systems, railway traction systems, hybrid electric vehicles and hardware-in-the-loop simulation. His collaborative works with industry on energy management for vehicles include Siemens Transportation Systems, PSA Peugeot Citroen, Nexter Systems and Valeo. He was General Chair of IEEE VPPC 2010 (Vehicle Power Propulsion Conference), September 2010, Lille, France (http://www.vppc2010.org/). He has been co-chair of EPE 2013 ECCE Europe, September 2013, Lille, France (http://www.epe2013.com/) and co-chair of IEEE VPPC 2014, October 2014, Coimbra, Portugal (http://www.vppc2014.org/)

 

Alain BOUSCAYROL a obtenu un doctorat en Génie Electrique à l’INP Toulouse en 1995. Maître de Conférences en 1996 à l’Université de Lille 1, il y est Professeur des Universités depuis 2005. De 1998 à 2004, il coordonne le projet « Systèmes Multimachines Multiconvertisseurs » des GdR SDSE, puis ME2MS, du CNRS. Depuis, 2005, il coordonne le réseau scientifique national MEGEVH sur la gestion d’énergie des véhicules hybrides et électriques (http://www.megevh.org/), composé de 10 laboratoires de recherche et 8 industriels.

Ses activités de recherche au sein de l’équipe Commande du L2EP (Laboratoire d’Electrotechnique et d’Electronique de Puissance de Lille, http://l2ep.univ-lille1.fr/) concerne les formalismes de description et de commande des systèmes énergétiques notamment la REM (Représentation Energétique Macroscopique, http://www.emrwebsite.org/), avec diverses applications : entraînements électriques, systèmes éoliens, véhicules électriques et hybrides, traction ferroviaire, émulateurs temps réel… Parmi ses collaborations industrielles ont peut citer les travaux avec Siemens Transportation Systems, PSA Peugeot Citroën, Nexter Systems, Valeo et SNCF.

Il est l’auteur de 9 chapitres d’ouvrages, d’une quarantaine de publications dans des revues scientifiques et de plus d’une centaine de communications à des conférences internationales. Depuis 2008, il est membre du PREDIT IV (organisme de coordination des politiques françaises sur les transports terrestres). Il a été Président de la conférence internationale IEEE VPPC 2010 (Vehicle Power Propulsion Conference), Lille septembre 2010 (http://www.vppc2010.org/ ). Il est vice-président de la conférence internationale EPE’13 ECCE Europe (European Power Electronics), Lille, septembre 2013 (http://www.epe2013.com/). Depuis 2014, il a été nommé Président du comité de pilotage de la conférence VPPC par IEEE Vehicular Technology Society (http://www.vtsociety.org/). De puis 2014, il est Editeur Associé de la revue internationale IEEE transactions on Vehicular Technology.